img
loader image
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Prečo by ste mali venovať pozornosť centrovaniu kolies?

Koleso, ktoré sa netočí rovno, je nočnou morou snáď každého bikera. I keď, nájdu sa aj takí, ktorým je to úplne jedno. V každom prípade, tento problém nie je iba vizuálny. Aj ráfik s miernou „osmičkou“ môže negatívne vplývať na jazdné vlastnosti bicykla. Prečo je centrovanie kolies tak dôležité a ako ho vykonať v domácich podmienkach?

To, či máte na kolese osmičku, si jednoducho skontrolujete aj počas jazdy. Stačí sa rozbehnúť na vyššiu rýchlosť a chvíľu si všímať, ako sa pohybuje. Ak vidíte, že hádže mierne do strany, prípadne smerom hore a dolu, niečo nie je v poriadku. Hoci malá „osmička“ sa pri jazde nižšou rýchlosťou nemusí výrazne prejavovať, keď sa viac rozbehnete, nepochybne ju pocítite. Bicykel bude viac vibrovať a v zákrutách môže byť citeľne nestabilný.

Riziko spočíva v tom, že kvôli „osmičke“ na kolese neviete plne odhadnúť, ako sa bude bike správať. To môže byť nebezpečné napríklad v prípade, že sa počas jazdy chvíľu budete držať riadidiel len jednou rukou. Bicykel sa môže znenazdajky rozochvieť a vy spadnete, čo obzvlášť pri vyššej rýchlosti nie je príjemné.

Nevycentrované kolesá a vplyv na jazdný komfort

Koleso s „osmičkou“ sa negatívne prejaví aj na jazdnom komforte. Celý rám bicykla môže viac vibrovať a chvenie sa prenáša aj do riadidiel. Hoci pri kratších trasách si to takmer ani neuvedomíte, počas dlhších výjazdov viete kvôli tomu skôr pociťovať únavu.

V neposlednom rade, „osmička“ môže z dlhodobého hľadiska spôsobovať nerovnomerné a rýchlejšie opotrebovanie plášťov.

Ako vzniká „osmička“?

Výplet kolesa a ráfik je prirodzene pružný, aby dokázal tlmiť vibrácie a rázy z cesty. To však znamená, že keď trafíte ostrejšiu alebo väčšiu nerovnosť, dokáže sa jednoducho pokriviť. Kolesá horských bicyklov sú obvykle najodolnejšie. Plášť je totiž vyšší, hrubší a nahustený na nižší tlak, takže dokáže lepšie absorbovať rázy. Naopak, na vznik „osmičky“ sú najcitlivejšie cestné bicykle.

Pozor na túto častú chybu

Mnohí bikeri si myslia, že na kolese majú osmičku, avšak tento dojem v nich vzbudzuje nesprávne osadený plášť. Napríklad, keď dostanete defekt, meníte dušu a následne nanovo osadíte plášť na ráfik, niekedy si nemusí správne sadnúť. V určitom mieste je viac vychýlený a navonok to vyzerá, že koleso má „osmičku“. Avšak, to je v skutočnosti úplne rovné. Pred tým, ako začnete riešiť centrovanie kolies, si preto preverte, či za hádzaním do strán skutočne môže ráfik, alebo je spôsobené plášťom.

Centrovanie kolies v domácich podmienkach

Centrovanie kolies je teoreticky jednoduchá záležitosť. Stačí povoliť, respektíve, dosiahnuť niektoré špice a ráfik sa bude opäť točiť dokonale rovno. V praxi to ale také ľahké nie je. Poďme však pekne poporiadku. Ak chcete v domácich podmienkach centrovať kolesá, potrebovať budete v podstate len centrovací kľúč.

Ideálne je, keď máte aj špeciálnu centrovaciu vidlicu, do ktorej osadíte koleso. Pokiaľ ju však nemáte, centrovať môžete aj tak, že koleso necháte na bicykli. Postup je nasledovný:

  1. Roztočte koleso a všímajte si jeho výchylky smerom nahor alebo nadol. Tie treba opraviť ako prvé. V tomto prípade je ideálne, keď na ráfiku nie je osadený plášť, aby ste lepšie videli miesta, kde dochádza k hádzaniu.
  2. V mieste, kde koleso hádže smerom nahor, treba pritiahnuť špice prostredníctvom centrovacieho kľúča. Na opačnej strane zas treba symetricky špice mierne povoliť.
  3. Keď doladíte hádzanie smerom nahor, všímajte si výchylky do strán. Poznačte si miesta na ráfiku, v ktorých dochádza k hádzaniu. Napríklad, pomocou fixky alebo kriedy.
  4. Špice v mieste, ktoré vystupuje dovonku, treba povoliť. Špice na opačnej strane ráfika zas mierne dotiahnuť.

Pri centrovaní je potrebné dbať na to, aby boli všetky špice správne napnuté. Nesmú byť príliš pritiahnuté ani veľmi voľné. Centrovanie kolies je citlivá záležitosť, doťahovanie a povoľovanie je dôležité robiť po menších kúskoch.

Profesionálne centrovanie kolies

Ak nemáte trpezlivosť a dostatok skúseností na to, aby ste si kolesá vycentrovali sami, stačí, keď svoj bicykel prinesiete do nášho servisu. Skúsení mechanici sa postarajú o to, aby sa ráfiky točili dokonale rovno. Vaše jazdy tak budú maximálne bezpečné a pohodlné.

Zanechať komentár