img
loader image
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

4 časté chyby pri servise bicykla, na ktoré si dávajte pozor

Naše skúsenosti ukazujú, že pre väčšinu cyklistov je výhodnejšie zveriť servis bicykla do rúk profesionálom, najmä v prípade drahších modelov s komplikovanejšou technikou. Predsa len však existujú určité úkony, ktoré dokážete vykonať aj sami doma. Avšak, aj pri nich sa môžete dopustiť rôznych chýb. Na ktoré si treba dávať pozor?

Keď sa rozhodnete pre svojpomocné ladenie a opravovanie bicykla, majte na pamäti, že nie všetko sa vám musí podariť. Preto neodporúčame „hrať sa“ s komponentami, ktorým nerozumiete a na ktorých opravu nemáte správne nástroje. Totižto, svoj bike dokážete ľahko znefunkčniť a tak či tak budete musieť navštíviť profesionálny servis. Pritom, niektoré chyby si všimnúť nemusíte ihneď a prejavia sa až neskôr, pri jazdení. A to môže znamenať, že nedôjdete do cieľa cesty. Preto dbajte na to, aby ste sa pri drobných opravách nedopustili niektorej z nasledovných chýb.

1. Zlé nasadenie duše a plášťa po oprave defektu

Oprava defektu patrí medzi jednoduchšie úkony a zručný biker ju zvládne aj sám za 10 minút. Avšak, dopustiť sa pri nej môžete dvoch najčastejších chýb. Prvou je zle nasadená duša, ktorá sa zakliesni medzi ráfik kolesa a plášť. Keď ju následne začnete fúkať, môže ľahko prasknúť. Respektíve, praskne počas jazdy a vznikne na nej trhlina, ktorá sa už obvykle nedá zalepiť. Aby ste tomuto problému predišli, dušu pred vložením do ráfika mierne prifúknite a plášť nasadzujte obozretne.

Dbajte aj na to, aby plášť pri nasádzaní na ráfik správne „sadol“. Pri rýchlom nasadzovaní sa často stane, že na niektorom mieste obvodu nie je správne nasadený v ráfiku a pri jazde viditeľne hádže do strany. Nielenže sa tak nerovnomerne opotrebuje, zároveň pri vyšších rýchlostiach citeľne rozvibruje celý bicykel, čo môže byť nebezpečné.

2. Mazanie reťaze bez jej predchádzajúceho vyčistenia

Na to, aby pohon bicykla fungoval bez nepríjemných zvukov, je potrebné mazať ho kvalitnými mazivami. Mnohí bikeri sa však dopúšťajú veľkej chyby, že reťaz olejujú bez predchádzajúceho vyčistenia. Hromadia sa tak na nej typické čierne usadeniny, ktoré sťažujú jej chod a špinia aj ozubené kolesá. Vám sa potom ťažšie šliape a reťaz sa rýchlejšie opotrebúva.

Pred každým mazaním preto reťaz poriadne vyčistite handričkou, prípadne takzvanou práčkou na reťaz. Môžete ju aj odmastiť, napríklad technickým benzínom. Následne ju vysušte a aplikujte na ňu kvalitné značkové mazivo.

3. Nesprávne centrovanie kolesa

Hoci centrovanie jemne krivého kolesa môže na prvý pohľad vyzerať ako jednoduchý úkon, v skutočnosti na jeho správne prevedenie treba mať isté skúsenosti. Mnohí bikeri sa dopúšťajú zásadnej chyby, že síce dotiahnu správne špice, čím eliminujú axiálne hádzanie, no následne neskontrolujú radiálne hádzanie. Povedané ľudskou rečou, koleso síce viditeľne nehádže do strany, avšak k hádzaniu dochádza smerom hore a dolu. To zásadným spôsobom ovplyvňuje opotrebenie plášťa a jazda je vďaka tomu menej bezpečná. Ak s centrovaním kolies nemáte skúsenosti, radšej ho zverte do rúk profesionálom.

4. Používanie nekvalitných nástrojov

Väčšina skrutiek a matiek na bicykli je utiahnutá pevne, aby sa vplyvom vibrácií nedokázali samovoľne povoliť. To však znamená, že na ich odskrutkovanie potrebujete vyvinúť veľkú silu. A práve vtedy sa ukáže najväčší problém spojený so starými nekvalitnými kľúčmi, ktoré nájdete doma v garáži či pivnici. Tie majú obvykle „vychodené“ hrany, teda nedokážu precízne zapadnúť do drážky v skrutke, respektíve obopnúť maticu. Keď na nich zatlačíte, ľahko poškodia skrutku alebo maticu a tá sa potom nedá odskrutkovať už ani kvalitnými nástrojmi. Následne vám neostane nič iné, ako bicykel zaniesť do servisu, kde musia technici danú skrutku odstrániť inými alternatívnymi spôsobmi. Dávajte si pozor na kvalitu nástrojov!

 

 

Zanechať komentár